– Det har vært en liten drøm. Overraskende mye oppmerksomhet, overraskende mye folk. Veldig mye gode tilbakemeldinger. Jeg tror at vi alle tre har opplevd at det har vært mye butikker og muligheter som har åpnet seg som vi ikke har hatt før.
Slik oppsummerer Bjarte Hollevik i Moonlight Mountain Gear fire dager på verdens største sportsutstyrsmesse, ISPO i München. Vestlendingen, som lager ski og hodelykter med base i Burfjord i Finnmark, har hatt stand sammen med SGN og Stereo Skis.
– De fleste er mildt sagt sjokkert når de løfter på skiene, fordi de er så sinnssykt lette. Da kommer det både gloser og gledeslatter. Det er gøy å oppleve, sier han.
ISPO-messen er 12 digre messehaller fulle av sportsutstyr og klær. 85.000 mennesker besøkte messa fram til dørene ble stengt onsdag ettermiddag. En hel del av dem stakk innom et forholdsvis bortgjemt hjørne der tre norske gründerselskaper stilte ut skiene sine. De har hatt møter med interesserte distributører og butikker fra både USA, Japan, Andorra og de andre alpelandene, men det viktigste var med franske Cristalp, som nå skal satse for fullt på de norske merkene.
– De er supergira på å selge norske ski i Frankrike. Det skal være konseptet, og de skal selge alle de fire merkene i Det norske skiutvalg og skal jobbe med å bli kjent som en norsk og nordisk distributør i Frankrike, forteller Jens-Martin Johnsrud i Stereo Skis.
– Det er en distributør med ganske stor kapasitet. De har solgt 10.000 par per år, de har 750 butikker. De fleste er nok ikke så store som de. Men vi ser på tilsvarende muligheter i andre land også, legger han til.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
SAMLET: Noen av de norske skimerkene på ISPO. Foto: Erlend Sande
Les også: SGN lanserer ny, lett og smal toppturski
Det norske skiutvalg består av Stereo, SGN, Moonlight og Åsnes. Alle merkene produserer nå skiene hos Åre Skidfabrik i Sverige. De norske skigründerne er svært godt fornøyd med kvaliteten og har tro på at skandinavisk produksjon er et godt salgsargument. De tror også at de kan dra nytte av både norsk suksess i internasjonal skisport og interessen for Norge som reisemål for skientusiaster. Nå er målet å lande avtaler i flere land utover våren.
– Du blir nesten litt slått i bakken av hvor mye folk som har vært innom her. Og når vi står sammen, genererer det vekst for oss alle, sier Sverre Berg Enitch i Stereo Skis.
Optimismen var stor da Fri Flyt kom innom på siste messedag. Men inntil ordrene er satt, er det vanskelig å si hva som faktisk kommer ut av interessen.
– Jeg tar ikke noe for gitt i business før business er gjort. Det kan jeg si på vegne av meg selv i alle fall, sier Asbjørn Eggebø Næss, skiproff og medeier i SGN Skis.
Han legger ikke skjul på at internasjonale framstøtet er viktig også med tanke på det norske markedet.
– Det er klart. Vi bruker på mange måter ISPO også for å vise produktene til norske forhandlere og norske innkjøpere. Det er viktig at de får se produktene her. De gjør seg opp en tydelig mening om hva som er nyheter, hva som er fint og hva som fungerer, så det er viktig å være her, sier han.
Internasjonal distribusjon gjør også at de kan satse på modeller de ellers måtte ha droppet.
– Det at vi kan satse i flere markeder gjør for vår del av vi kan ha flere modeller tilgjengelig. Det er så klart større interesse for enkelte modeller enn andre. Hadde vi vært rendyrket mot Norge hadde vi kanskje måttet satse litt smalere. Dermed har vi et større utvalg for kunden, sier Johnsrud i Stereo Skis.
For Bjarte Hollevik i Moonlight gjør interessen fra alpelandene blant annet at han kan satse på smale konkurranseski på ned mot en halv kilo.
– For oss er det motsatt, de bredeste går til USA. Der er det 106 millimeter og oppover de er interessert i, sier Johnsrud.
Neste år satser de norske skigründerne på tilsvarende felles framstøt i USA, trolig på vintersportsmessa SIA i Denver.