/ Røldal

Store planer for Røldal

Heis tilbake fra både Fjellsiden og Saudasvingen kan bli en av mange effekter av Røldal skisenters storstilte utviklingsplaner. 153 millioner kroner skal brukes på nye heiser!

Sist oppdatert 31. mai 2012 kl 20.24
BYGGER UT: Røldal skisenter har store og ambisiøse utbyggingsplaner! Foto: roldal.com
BYGGER UT: Røldal skisenter har store og ambisiøse utbyggingsplaner! Foto: roldal.com

Investeringen er delt i to trinn, som begge innebærer nye heiser, og målet er å ha tre nye heiser på plass i Røldal i løpet av ti år. Totalt skal det brukes 153 millioner kroner på to ekspressheiser, et skitrekk, flytting av en heis, to skibroer og diverse mindre tiltak.

Ifølge Røldal selv skal dette vippe Oppdal Skisenter av tronen som landets største alpinanlegg målt i areal.

To nye heiser i trinn 1

– Trinn en omfatter en ny ekspressheis fra undergangen nede ved hyttefeltet. Heisen øker kapasiteten i anlegget, letter trykk på parkeringsplassene, øker høydeforskjellen i anlegget, øker antall nedfarter og gir tilgang på heisbasert retur fra skogskjøringen ski venstre i anlegget. Det klargjøres i disse dager 38 hyttetomter i området nær denne heisen, Røldals eneste (inntil videre) ski-in ski-out tomter. I tillegg ønsker vi å bygge en mindre toppheis, som frakter gjester helt til toppen på Elvershei, 1374 moh. Til slutt ønsker vi å gjenbruke dagens to-seters stolheis som en nybegynner-/ tilbringerheis fra litt nedenfor Saudakrysset til påstigningen på ekspressheisen. Med denne utbyggingen øker vi og varmestuekapasiteten betraktelig, siden Røldalsterrassen blir tilgjengelig med ski. Når trinn en er fullført har Røldal skisenter ca 815 meter heisbasert høydeforskjell, lengste nedfart på ca 7500 meter, forteller markedsansvarlig i Røldal skisenter, Pelle Gangeskar.

Ny ekspressheis

Trinn to omfatter bygging av en ekspressheis fra litt nedenfor Saudakrysset mot Stordalsnibba. Målet er bygge denne så fort drifta er på stell etter de første investeringene.

– Vi håper greie det i løpet av sju til ti år. Den nye Stordalsekspressen åpner Saudasvingen og tilstøtende områder for frikjørere og bakkekjørere. Området er nordvendt, og dermed både snøsikkert og i le for sørvestvind. Enkleste nedfart blir i grenseland mellom blå og rød. Heisen har 530 meter høydeforskjell, og skrå lengde på ca 2000 meter, sier Gangeskar.

Finansiering ikke klar

Men noen må betale for moroa, og Gangeskar innrømmer at Røldal ikke har planene for finansiering klare ennå. Det er på det rene at norske Alpinco, som sikter på å bli Skandinavias første rellle konkurrent til Skistar, ikke er inne i bildet.

LES OGSÅ: Ny alpingigant på gang

– Styret jobber med flere forskjellige finansieringsalternativer, men det blir en kombinasjon av banklån, egenkapitalinnskudd, utbyggingsavtaler og forhåpentligvis litt hjelp fra det offentlige, sier Gangeskar.

– Stort nedslagsfelt

– Føles det trygt å basere så store investeringer på salg av hyttetomter og leiligheter?

– Investeringen tas fordi Røldal Skisenter har en stadig økende kundemasse, stadig kortere vei til markedene, og viktigst av alt, vi har snø nok til alle. Bergen er med nye veier under tre timer unna, Stavanger også, og med planlagte utbedringer på E 134 østover er vi under fire timer på «garantert» åpen vei fra Oslo også. Som tidligere nevnt, utbyggingsavtaler er kun en liten del av finansieringen, og vi tror at med nesten 2,5 millioner mennesker innenfor fire timers reiseavstand, og våre tilbud for de som vil bli bedre på ski, så kommer dette til å gå fint.

Over 30 km2 skiterreng

– Så til det viktigste av alt: Hvilke frikjøringsområder blir tilgjengeliggjort med investeringene?

– Trinn en åpner skogen, større deler av fjellsiden og områdene under fjellsiden for heisbasert retur. I tillegg blir det heisbasert retur fra Saudasvingen. Toppheisen gir en mye mer variert og lengre nedfart i Månedalen, samtidig som adkomsten til «Mellom tunellene», Histeinnuten og Tjoaminnet blir mye enklere. Trinn to åpner blant annet Lange Saudasvingen og Stordalen (bilbasert retur). Til sammen blir tilgjengelig skiområde ca 15 kvadratkilometer. Er man villig til å gå en halvtime, er over 30 kvadratkilometer skiterreng tilgjengelig.

Økte omsetninga

Til slutt tar vi med at selv om norske skianlegg omsatte for mindre penger sist sesong i forhold til den relativt dårlige sesongen 2010/11, så økte Røldal med hele 17 prosent.

LES OGSÅ: Norske skianlegg taper terreng

– Vi omsatte i år for 13,6 millioner kroner, opp 17% fra fjoråret. Vi skal i alle fall doble denne omsetningen når utbyggingen av trinn 1 og 2 er ferdig, sier Pelle Gangeskar.

Den fullstendige utbyggingsplanen for Røldal skisenter finner du her!

Publisert 31. mai 2012 kl 20.24
Sist oppdatert 31. mai 2012 kl 20.24
annonse
Relaterte artikler
Røldal skisenter thomas kleiven saudasvingen
– Vi har spennende ting på gang

Røldal vil åpne for mer frikjøring

KØ PÅ EN TIRSDAGSKVELD: Et ukjent fenomen for både Bratteteig og ivrige kveldspudderhunder. Foto: Alexander Urrang Hauge
Stor interesse for kveldskjøring i Røldal Skisenter

Nå kan du nyte pudder til en 50-lapp i Røldal

Fri Flyts Christian Nerdrum finner seg en lomme med fjærlett puddersnø i Saudasvingen. Bilde: Bård Gundersen
Snøsikker frikjøring i sørvest

Dette er løssnøparadiset Røldal

Oddvar Bratteteig.
Røldal skisenter fikk sjokkregning for nedstengt skisenter

– Det er helt totalt galskap

Røldal skisenter fri flyt RFC freeride røldal alpint
Fri Flyt anleggsguide

Røldal Skisenter

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen