Arc´teryx lanserer skisøvelen Procline

En helt ny toppturstøvel er kanadiernes overraskelse denne vinteren.

Sist oppdatert: 8. desember 2015 kl 07.13
HELT NYTT: Federici Sbrissa presenterte i går den helt nye støvelserien Procline fra Arc´teryx
HELT NYTT: Federici Sbrissa presenterte i går den helt nye støvelserien Procline fra Arc´teryx

Støvelserien Procline ble i går lansert i Vancouver av Federico Sbrissa, italieneren som i sin tid var sentral bak Dynafit-modellene D.y.N.A. og TLT5.

– Vi ønsket å lage en kombinasjon av en randonnéstøvel og en støvel for vinterklatring, uten å inngå kompromisser på noen av områdene, forklarte Sbrissa de inviterte i hovedkvarteret til Arc´teryx.

Han har jobbet i fire år med fottøy for den kanadiske utstyrsprodusenten, som startet med klatreseler, men er mest kjent for bekledning. Arc´teryx har samme eier som Atomic og Salomon, som lanserte sine første rendyrkede turskistøvler foran denne vinteren. Akkurat som for disse merkene ligger utviklingsavdelingen  i Annecy i Frankrike og fabrikken i Romania. Men Arc´teryx Procline er utviklet helt separat og har flere unike egenskaper.

– Vi ønsket å få bedre egenskaper oppover, både for den som klatrer med stegjern og for å kunne gå mer effektivt på feller i bratt terreng. Alle konkurrentene har godt gåutslag, men i tillegg har vi det vi kaller en 360 grader roterende ankel, sa Sbrissa.

Den sideveis bevegelsen er mulig fordi overskallet er delt i to. Bevegelsesfriheten gjelder naturlig nok bare i gåmodus. Men en spenne låses de to delene av overskallet til hverandre, og støvelen er i kjøremodus.

Procline serien har vekt fra 1190 til 1260 gram i størrelse 27,5, og sikter seg dermed midt inn i det populære segmentet for lette toppturstøvler.

– Klatreegenskapene er det som virkelig skiller seg ut, men de kjører også veldig bra, lovte Federico Sbrissa.

Støvelserien fra Arc´teryx har flere detaljer som skiller dem fra konkurrentene. En av de meste spesielle er en heldekkende gamasje, limt fast i skaller, som sørger for at de skal være helt vanntette. En tykk Vibram-såle og gummiforsterkning på tåkappa bedrer klatreegenskapene og festet for stegjernene. Tådelen har rocker, for at den skal være bedre å gå med.

Underskallet er laget av det lette og stive polyamid-varianten Grilamid, mens overskallet er plast forsterket med karbon. De dyreste og stiveste variantene har karbonfiber i overskallet, men dette er støpt sammen med plast, slik at holdbarheten skal være bedre enn slike karbonfiberoverskall vanligvis har. 

Arc´teryx Procline er til salgs fra høsten 2016. Prisene blir oppgitt til mellom 580 og 730 euro, med dagens kurs mellom 5400 og 6900 norske kroner.

Fri Flyt har fått muligheten til å prøve støvlene i fjellene i British Columbia denne uka. Vi kommer tilbake med mer.

ARC_F16-Procline-Carbon-Lite-Boot-Cayenne
ARC_F16-Procline-Carbon-Lite-Boot-Cayenne

Den letteste, stiveste og dyreste utgaven heter Arc´teryx Procline Carbon Lite. Prisen er oppgitt til 730 euro.

ARC_F16-Procline-Carbon-Support-Boot-Cayenne
ARC_F16-Procline-Carbon-Support-Boot-Cayenne

Procline Carbon Support er litt tyngre, på grunn av en kraftigere innerstøvel. Vekt 1260 gram i str. 27,5. Prisen er satt til 700 euro.

ARC_F16-Procline-Lite-Boot-Graphite
ARC_F16-Procline-Lite-Boot-Graphite

Procline Men´s Lite, 1190 gram (27,5), 580 euro.

ARC_F16-Procline-Lite-Boot-W-Euphoria
ARC_F16-Procline-Lite-Boot-W-Euphoria

Procline Women´s Lite, 1060 gram (str. 25,5). 580 euro. (gul)

ARC_F16-Procline-Support-Boot-Graphite
ARC_F16-Procline-Support-Boot-Graphite

Procline Men´s Support 1260 gram (27,5). 550 euro

ARC_F16-Procline-Support-Boot-W-Euphoria
ARC_F16-Procline-Support-Boot-W-Euphoria

Procline Women´s Support, 1120 gram (str. 25,5). 550 gram

Publisert 8. desember 2015 kl 07.13
Sist oppdatert 8. desember 2015 kl 07.13

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen